Bouwen 2019
 
Renovatie aanhanger
 
Onderstel
 
 

Mei 2019

Torsie-assen en balk

De middelste draagbalk is bij fabricage voorzien van een gat voor doorvoer van de bekabeling. Dit lijkt niet een erg doordachte keuze te zijn, omdat dit in de loop van de tijd best is gaan rotten wordt deze vervangen

     
 

     
 

Nieuw

Bij de buurman (Schuttenbeld) een kokertje gehaald. (iets groter en dikker)

     
       
 

Lassen

De koker (1180) wordt geplaatst en eerst 2x 2.5mm gelast, daarna 3mm aflassen rondom. Denk wel wat het steveig is ;o)

     
       
 

Afwerking

Glad schuren en omdat ik nog wat ''oude'' ijzermenie had liggen het onderstel in de verf gezet. Het is geen duurzame behandeling, maar torsie-assen onderstellen zijn altijd ''blank'' uitgevoerd, dus het verfen werkt vertragend voor de komende jaren.

     
       
 

Remleidingen

Tegenwoordig zijn de remleidingen mooi glad van binnen en voor de bevestiging voorzie ik het schroefdraad van kokervet.

     
       
 

Evenaar

Installeren van de kabels en de evenaar voor remgarnituur tandemstel

AL-KO Remkabel 890/1100 + M8
AL-KO Remkabel 1320/1530 + M8

     
       
 

Ty-cable

Extra dikke ty-cables om de achterste kabels aan de as vastgemaakt.

     
       
 

Samenvoegen

Het onderstel wordt weer samengevoegd met het chasis. Slotbouten invetten en aangezet met 70Nm

     
       
 

Leidingen

In de ''oude'' opstelling waren alle leidingen vastgezet in het houtwerk aan de onderkant. Ik bevestig twee mantelbuizen voor de voorste verlichting aan het chasis door M4 draad te tappen.

     
       
 

Koppeling

Verwijderen van de oude stofhoes en plaatsen van de nieuwe Stofhoes 55 mm.

De rode schroevendraaier houdt de veer tegen in de koppeling zodat de bout gemakkelijk weer kan worden teruggeplaatst.

     
       
 

Onderhoud

De koppeling wordt schoongemaakt en ingevet

     
       
 

Breekkabel

Nieuwe KNOTT Breekkabel 100 cm.
Neuswiel aanhanger rond 48 mm met stalen velgen.

4x THVZ 8.8 voor de koppeling uit eigen voorraad

     
       
 

Oplooprem

AL-KO Soft dock AL-KO geremde koppelingen die ik eigenlijk al veel eerder had moeten plaatsen...

De oplooprem wordt aangepast aan de nieuwe Remgarnituur tandemas omdat alles anders lijkt te zijn geworden na 22 jaar....

     
       
 

Resultaat

Schoon onderstel dat klaar is voor de bevestiging van de verlichtingskabels.

     
  ->NAAR VOLGENDE PAGINA-->