Bouwen 2020
 
Reparatie
 
Betonmolen
 
 

Mei 2020

Betonmolen

Nieuw gekocht in 1997, na 23 jaar zijn de lagers versleten. Al een tijd lang veel lawaai en geknars. Omdat de molen met volle lading overspringt op zijn aandrijving nu tocht maar een kijkje binnen in nemen....

     
       
  Inspectie

Volledig kapot gedraait en het andere lager is niets meer van over. Ingeslepen in de behuizing! Bovenste lager met poulietrekker verwijderen en onderste lager met kleine slijptop doorslijpen. Bikken met beitel en doormidden slaan. (beetje geluk)
     
       
 

Schoonmaken

dd Losgewrikt en doorgeslepen lagers en daarna met de staalborstel de boel schoonslijpen.

De aangetaste as zo goed mogelijk weer rond geslepen *staalborstel / flex / shuurpapier....

     
       
       
 

Nieuw

6207 lagers en as-borgringen 30mm. Na het schoonmaken glijden ze met een beetje hulp gemakkelijk weer op de as. Eerste de schijf (deksel) plaatsen, daarna het lager en de borgring.

 

     
       
 

Trommel

De trommer schoonmaken en uitzuigen met stop en metaaldeeltjes.

Volledige TUBE vet in de grote opening gedrukt en het tweede lager in de passchotel van de trommel zetten.

De as en plaatsen en met nieuwe 8.8 THVZ bouten vastzetten.

     
       
  Resultaat

Nieuwe bouten in de ophanging en ik denk dat de molen wel weer 23 jaar mee kan!
     
       
  >NAAR VOLGENDE PAGINA-->