Bouwen
 
Dak
 
Uitbouw Isolatie en koudebrug
 
 

Mei 2012

Koudebrug verhinderen voor metselwerk

Om koudebruggen absoluut te kunnen vermijden, ontwikkelde FOAMGLAS® thermisch isolerende, drukvaste en vocht - resistente blokken die in het metselwerk verwerkt worden. Via koudebruggen gaat niet alleen warmte verloren. Doordat op deze plaatsen de binnen oppervlaktetemperatuur lager is, kan de lucht hierop condenseren, en kunnen er vocht- en schimmelproblemen ontstaan.

     
 

Gording

Op het spant worden de blokken gelijmd. (eerst opruwen). FOAMGLAS® PERINSUL-blokken zijn niet opgebouwd uit verschillende materialen of uit diverse lagen – telkens met andere eigenschappen – maar bestaan uit éénzelfde homogene grondstof: cellulair glas. Dat verklaart de bijzonder grote drukvastheid, zonder indrukking, en het volledige behoud van het isolerend vermogen.

     
 

Lijm en Bitumenband

Wanneer je kit te lang in de voorraadkast laat staan....

Bitumenband als extra middel om condenswater af te voeren.

hier de folder van FOAMGLAS®

     
  Detail

Binnenspouwblad en de spouw, daarnaast de Foamglas blokken waar de buitenspouw op wordt gemetseld.
     
  Profielen

Eerst verlengen en daarna stellen van de profielen. (6m hoogte)
     
  SpouwPIR

Dit keer 2x50mm SpouwPIR. de reden hiervoor ligt in het feit dat dit gangbaar op voorraad ligt i.p.v. de 90mm. Door het toepassen van twee lagen wordt er een 100mm isolatie gelegd. Ruim voldoende om het ook op de bovenverdieping lekker warm te houden...
     
 

Overzicht

Voorkant te bedekken met PIR

Detail van de kozijnbeugels die worden weggewerkt met PIR

     
  Schuine kanten

Door de platen op 30 graden in de lengte door te zagen onstaan 60 graden stukken die voor elke kant gebruikt kunnen worden. Hiermee hebben we zo weinig mogelijk zaagverlies.
     
 

Vastklemmen

Vastzetten van de stukken met ankers

Goed te zien is dat er gebruik wordt gemaakt van twee platen op elkaar geplaatst.

     
 

Spouw

100mm isolatie, Bitumenlaag + DPC folie komt van achter de isolatie en er blijft 30mm luchtspouw over.

Mocht er condenswater ontstaan, dan wordt dit afgevoerd naar onderen....

     
  NAAR --> VOLGENDE PAGINA      
NAAR --> BOVEN